اخبار کمیسیون های تخصصی

وحید حسن زاده، عضو فعال و سخنگوی کمیسیون مسکن اتاق تعاون استان تهران مورخ 27 شهریور 1401 در مصاحبه ای بیان کرد: در راستای تحقق اهداف مرتبط با مصوبه طرح مسکن اجتماعی (مصوبه 1395/12/2 هیات وزیران) و سیاست های کلی نظام در امور مسکن و همچنین قانون جهش تولید مسکن (مصوب 1400) یکی از راهکارهای مهم تولید مسکن از طریق شناسائی تجمیع و نوسازی بافت های فرسوده می باشد.

وی افزود: در این مسیر اولین نکته جهت تسریع و تسهیل در اجرای این همکاری و تعامل با شهرداری ها می باشد و لذا مذاکره و تدوین تفاهم نامه با شهرداری ها در سراسر کشور و هماهنگی با قوانین و مقررات موضوعه جاری در شهرداری حائز اهمیت است.

وی اذعان داشت: فرآیند اجرائی طرح مذکور در قالب شرکت های تعاونی مستلزم بحث و تبادل نظر کارشناسان و صاحب نظران بخش تعاونی به خصوص صاحب نظران حوزه مسکن می باشد. وحید حسن زاده بیان داشت: ایجاد تعاونی های «خاص نوسازی بناهای فرسوده» با بهره گیری و برداشت از مدل اساسنامه های تعاونی های مسکن که البته نیاز به برخی تغییرات و رفع برخی ایرادات موجود در اساسنامه های تعاونی های مسکن و راهکار اجرائی و منطقی برای اجرائی نمودن طرح نوسازی بافت های فرسوده می باشد.

نماینده عضو کمیسیون مسکن اتاق تعاون استان تهران خاطر نشان کرد: گام نخست تشکیل این تعاونی ها باعنوان تعاونی مسکن نوسازی بافت های فرسوده شان به عنوان تعاونی ها در هر استان با اهداف احیا و نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری با مشارکت مالکان آنها پس از شناسائی آنها به کمک شهرداری ها است. وی افزود: البته در کنار نوسازی و تولید مسکن طبعا با افزایش تعداد واحدهای مسکونی ایجاد زیرساخت ها و امکانات رفاهی نیز لازمه موفقیت این طرح می باشد، به همین سبب در موضوع فعالیت این تعاونی ها به جز ایجاد واحدهای مسکونی از طریق نوسازی بافت های فرسوده قطعا احداث امکانات زیربنائی و زیرساختی و امکانات رفاهی درمانی آموزشی نیز از ملزومات اجرائی توسط تعاونی ها می باشد.

وی بیان کرد: لذا برهمین اساس و بدلیل گسترده و پیچیده بودن انواع فعالیت های متصور برای این تعاونی ها برخلاف تعاونی های مسکن مدت فعالیتشان نباید محدود به 5 سال باشد. وی افزود: ضمنا در خصوص شرط عضویت در تعاونی علاوه بر شرایط عمومی در شرایط اختصاصی به جز مالکان املاک مسکونی واقع در بافت های فرسوده به لحاظ تخصصی بودن فعالیت تعاونی نمایندگان اتحادیه های تخصصی (مسکن) هر استان نیز پیش بینی گردد. وی در پایان حاظر نشان کرد: ضمنا ترکیب هیات مدیره این قبیل تعاونی ها شامل 5 عضو اصلی و 3 عضو علی البدل است که 5 نفر اصلی شامل 3عضو از مالکان بافت های فرسوده و 2 عضو از نمایندگان اتحادیه های تخصصی بوده و بازرس شرکت نیز الزاما شخصیت حقوقی موسسه حسابرسی رسمی مورد تایید سازمان حسابرس می باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + دو =

اسکرول به بالا