پلتفرمی برای زنده کردن فرهنگ مشارکت محله محور

جامعه هدف همسایه ، نوآفرینی اجتماعی مبتنی بر حس مشارکت خودجوش رویکردی است.

به گزارش روابط عمومی اتاق تعاون استان تهران ، علی کاظمی ، مدیر مجموعه هلدینگ وین و خالق پلتفرم همسایه گفت :ایده پروژه همسایه در سال ۹۸ و بواسطه ۸ سال فعالیت اجتماعی میدانی به ذهن بنده رسید تا بتواند بعنوان شبکه ارتباطی محلات نقش آفرینی و تسهیلگری نماید. عمده دغدغه های هدف ما در همسایه شامل: تسهیلگری، توانمندسازی، توسعه، حمایت و رشد آحادی مبتنی بر مفاهیمی همچون: مشارکت اجتماعی، مسئولیت اجتماعی، vsc, csr و نوآفرینی می باشد.
کاظمی در ادامه افزود:جامعه هدف همسایه فعالین حوزه های گوناگونی اعم از : مشاغل خرد و خانگی، کسب و‌کارهای خرد و کوچک، تعاونی ها، مدرسین و‌مشاورین، سازمانهای مردم نهاد غیر دولتی، گروه سنی کودک و نوجوان و جوان، سالمندان، بازنشستگان و… می باشد که با استفاده از این پلتفرم می‌توانند نسبت به تخصص و مهارت‌های یکدیگر، مطلع شوند و از این پتانسیل ها استفاده کنند. علاوه بر این می‌توانند در طراحی و تولید یک محصول همکاری کنند یا صندوق و تعاون محلی تشکیل دهند که شامل حمایت هایی از جمله صادرات ، تسهیلات گوناگون و صندوق خطرپذیر اجتماعی می باشد
کاظمی با اشاره به جامعه هدف این حوزه، درباره چگونگی سازوکار این نوآوری گفت: نوآفرینی اجتماعی مبتنی بر حس مشارکت خودجوش رویکردی است که در این عرصه اخذ کرده‌ایم. در حقیقت ما در تلاش هستیم تا عنصری به نام فعالیت محله محور که در فرهنگمان بسیار رایج بوده را دوباره بازآفرینی کنیم اما با توجه به شرایط کنونی و ورود فناوری‌های نوین به جوامع بشری این بازآفرینی را در قالب بستری دیجیتال انجام می‌دهیم. به معنای دیگر تعریفی نوین از همسایگی ارائه می‌دهیم؛ تعریفی که همسو با معیارهای فرهنگ کنونی جامعه اطلاعاتی همخوانی داشته باشد. چنانچه با رشد و توانمندسازی های صورت گرفته شامل حضور فعالیت ها، محصولات و خدمات محلات در سطح بین الملل باشیم.


ارائه بیش از ۳۰۰ خدمت در قالب ۴۰ بخش

سازنده «همسایه» در تشریح بیشتر این موضوع اظهار داشت: صرفا در پی تولید و حمایت از محصولات فیزیکی نیستیم و به همین جهت عمده تمرکز ما بر توسعه توانایی‌های فردی است. این گزاره به این معناست که در ابتدا افراد باید بر مبنای توانایی‌های فردی و جمعی خود حرکت کنند. اگر در نهایت، نتیجه رضایت‌بخش نبود آنگاه آنها را به سمت محصولات راهنمایی می‌کنیم. تمامی افراد می‌توانند به‌نوعی در زمره جامعه هدف قرار گیرند. همسایه یک پروژه‌ اجتماعی محله محور است و توانمندسازی را دنبال می‌کند.
وی تاکید کرد: اکنون بخش هم آسا ۱۱۰ خدمت مشاوره‌ای؛ ازجمله روانشناسی، کسب‌وکار، دیجیتال مارکتینگ و… را با هزینه کمتر از بازار ارائه می‌‌دهد. در ضمن ارائه این قبیل خدمات، بیش از ۲۵۰ فعال حوزه نوآوری را گرد هم آورده‌ایم تا مسئولیت پشتیبانی امور را بر عهده داشته باشند. همچنین با سازمان‌های مردم‌نهاد نیز در تعامل هستیم زیرا تمامی این امور به ‌نوعی در حیطه مسئولیت‌های اجتماعی قرار دارند.
کاظمی در ادامه افزود: در هنگام ثبت‌نام، داده‌هایی چون مشخصات فردی، تحصیلی، محل سکونت، اطلاعات تماس و… از مشتریان اخذ می‌شود. این امر در راستای تسهیل امور مشتریان انجام می‌شود. برای مثال اگر بعدها گروهی از مشتریان، سازمان یا شرکتی مجزا؛ مانند تعاونی و… را تشکیل دادند؛ می‌توانیم اطلاعات آنها را جهت دریافت وام، اخذ مجوزهای لازم و… در اختیار وزارت کار قرار دهیم و شرایط را بیش‌ازپیش برای آنها مساعد کنیم. به‌عبارت‌دیگر، خیران و نزدیک به ۹۰ سازمان متولی با توجه به این اطلاعات می‌توانند سبب تسهیل امور افراد می‌شود.
وی تصریح کرد: لازم به ذکر است که این گزاره به معنای کسب پروانه کار نیست. اگر فعالیتمان را از این طریق انجام دهیم باید تعداد بسیاری را از جامعه هدف خود خارج کنیم. ما حداقل‌های این حوزه را مدنظر قرار داده‌ایم. برای مثال افرادی که کسب‌وکارشان به دلیل حجم کم، قابل‌عرضه در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام نبوده را، تحت پوشش قرار می‌دهیم. هرچند کسب‌وکارهای کلان را نیز پوشش می‌دهیم اما دغدغه اصلی ما آحاد گرایی است. در مجموع می‌توان گفت که فرصتی برای تمامی افراد پدید آورده‌ایم تا بتوانند توانایی‌های خود را به اجرا گذارند


جای خالی سازمان‌های حامی

مبتکر و سازنده اپ همسایه همچنین گفت: با وجود اینکه اسم تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال آفرینی؛ به عنوان شعار امسال برگزیده شده اما متاسفانه تاکنون در این راستا، شاهد هیچ اقدامی از سمت مسئولان نبوده‌ایم. مردم و موسسات بسیار با ما همکاری داشته‌اند اما همواره جای خالی حمایت سازمان‌ها و نهادها حس شده و می‌شود.
بسیاری از سازمان ها می‌توانند حمایت‌های لازم را از ما به عمل آورند اما می‌گویند شما فرایند خود را اجرا کنید و اگر موفق شدید ما حمایت می‌کنیم؛ درصورتی‌که اگر ما به این موفقیت دست ‌یابیم دیگر به این پشتیبانی‌ها نیاز نخواهیم داشت؛ درواقع مردم حمایتگر ما هستند و بازار هدف خود را یافته‌ایم.البته که در این بین همراهی ها و مشارکت بی شائبه مجموعه هایی همچون شبکه تجارت و تعاون، اتاق تعاون تهران، هلدینگ اسپیدار، هلدینگ آسان تجارت سفیر، شبکه کمک و برخی مجموعه های دیگر بسیار قابل تقدیر و تحسین است.


وی در پایان درباره نحوه فعالیت این محصول خاطرنشان کرد: همسایه در هفته اول اسفند ماه مصادف با روز بین المللی مشارکت اجتماعی فعالیت خود را آغاز کرد و در تاریخ ۱۵ اسفندماه با حضور رییس کمیسیون بانوان اتاق تعاون ایران ، معاونت حقوق عامه قوه قضاییه، معاون زنان و خانواده استانداری، مدیران تعاونی های بانوان استان و شهرستان های تهران و سازمانهای مردم نهاد بخش و معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری رونمایی کرد. پس از آن ۱۲ هفته به‌صورت مستمر برنامه‌های گوناگون در دست اجرا خواهیم داشت که شامل ۱۲ رونمایی پوستر با عناوین مختلف می باشد. علاوه بر آن هر هفته یک سفیر از شخصیت‌های اجتماعی و فرهنگی در سمت سفیر همسایه معرفی خواهیم کرد. این رونمایی در واقع فرایندی سه‌ماهه است که فاز اول آن در شهر و استان تهران و سپس در سطح شهرستان‌های کشور و درنهایت برای ایرانیان خارج کشور اجرا می‌شود.

 

انتهای پیام/

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 3 =

اسکرول به بالا