رئیس اتاق تعاون استان تهران عنوان کرد: دست بخش خصوصی را در حوزه تولید باز بگذارید/ دخالت در برخی امور صادراتی مشکلات عدیده ای را به‌وجود آورده است

اولین نشست آموزشی توسعه تعاونی های موفق با اولویت تعاونی های صادراتی ، اتاق تعاون استان تهران با مشارکت کمیسیون صادرات اتاق تعاون ایران در ۲۴ بهمن ماه برگزار شد.

در ابتدای این نشست، خاطره استادرضایی، معاونت امور تعاون و اتحادیه اتاق تعاون استان تهران نیز، گفت:در سال 1403 باتوجه به اهمیت توسعه کسب وکار و رفع موانع معیشتی در سطح ملی ، که در گرو تقویت و توسعه صادرات و بازرگانی ، واردات ، سرمایه‌گزاری و سرمایه پذیری میباشد. ایجاد بازارهای متنوع که دارای توجیه اقتصادی برای فعالان اقتصادی بخش تعاونی خواهد داشت ، مباحثی که نیاز به طرح مسئله ، تبیین و معرفی به دستگاه‌های مختلف و هماهنگ سازی سیستم‌های نظارتی و حمایتی دولت ، بخش خصوصی وتعاونی الزامی میباشد. در همین راستا شناسایی تعاونی های فعال تولیدی و صادرات محور و تعاونی هایی که آمادگی ورود به حوزه فعالیت اقتصادی دارند در دستور کار معاونت امور تعاون قرار گرفته است ، و از طریق کمیسیون های تخصصی اقدامات لازم انجام خواهد گرفت ، پس از آن معاونت امور اقتصادی وکمیسیون تولید و صادرات اتاق تعاون استان تهران مراحل عملیاتی را پیگیری ونظارت خواهد نمود تلاش برای ایجاد هماهنگی حداکثری بین اتاق و ادارات دولتی برای تسهیل گری ویژه برای جامعه هدف در سال 1403 صدر اقدامات اتاق خواهد بود.

فضل‌اله نصیری، رئیس کمیسیون توسعه تجارت و صادرات اتاق تعاون ایران با اشاره به اینکه این جلسه مشترک گامی اولیه و مثبت جهت رفع موانع و مشکلات تعاونی‌های صادرات محور خواهد بود، گفت: در کمیسیون صادرات اتاق ایران، کارگروه تخصصی جهت پیگیری رفع این موانع در نظر گرفته شده است و امیدواریم به نتیجه خوبی برسد.

وی افزود: باتوجه به رایزنی خوبی که با گمرک کشور در خصوص افراد ک شرکت‌هایی که دارای کارت بازرگانی هستند، قرار شد چیزی در حدود 820 شرکت تعاونی، آمار صادرات سال 1401 و همچنین 6 ماه دوم سال 1402 را اعلام کنند.

وی تحریم‌ها را از مشکلات اساسی صادرات عنوان کرد و یادآور شد: اگر چه تحریم‌ها فشار زیادی بر صادرات کشور وارد کرده است اما نمی‌توان منکر مشکلات داخلی حوزه صادرات کشور مانند رفع تعهدات ارزی، شد.

در ادامه محمد خان‌بلوکی، رئیس اتاق تعاون استان تهران با بیان این نکته که پرداختن به مسئله صادرات و واردات از اهمیت بالایی برای ما برخوردار است، گفت: باتوجه به مسئله تحریم، باید راه‌های رسیدن به مقوله صادرات را پیدا کرده و موانع آن را شناسایی کنیم.

وی با تاکید بر عدم همکاری بانک مرکزی در خصوص ارائه کد ساتا به صادرکنندگان، افزود: ارائه ارز به‌دست آمده از فروش کالای صادراتی به نرخ مصوب دولت از دیگر مشکلات ما در حوزه صادرات است که باید توجه ویژه‌ای به آن شود.

وی با اشاره به سود بسیار خوبی که در حوزه صادرات و واردات کالاها به واردکنندگان خواهد رسید، اظهار داشت: باید تسهیلاتی را در این خصوص در نظر گرفت و بانک مرکزی نیز تمهیداتی را بیاندیشد تا از فشاری که بر روی این قشر است، کاسته شود.

خان‌بلوکی با تاکید بر اهمیت رفع مشکلات بخش صادرات توسط رهبری و مسئولین مربوطه، گفت: برای تولید بهتر و بهینه باید دست بخش خصوصی و صادرکننده باز باشد تا تولید را افزایش دهد و نظارت در این خصوص می‌تواند باعث پیشرفت اقتصاد کشور شود اما دخالت در برخی امور صادراتی و وارداتی ، متاسفانه مشکلاتی را برای تولید کننده به‌وجود آورده است ،که میل و رغبت را کاهش میدهد.

دکتر حمید قاسمی،نائب رئیس و معاون پشتیبانی اقتصادی و بین‌الملل اتاق تعاون استان تهران با اشاره به اینکه بحث صادرات از موضوعات مورد تاکید که رهبر انقلاب، تمامی مسئولین کشور و فعالان بخش اقتصادی جهت توسعه اشتغال و رشد اقتصادی و اشتغال پایداردر جامعه است و کشور نیز در شرایط خاصی قرار دارد

وی در ادامه، یادآور شد: در برنامه های خود شناسایی تعاونی های صادرات محور با کیفیت قابل رقابت و آموزش مدیریت بازاریابی بین المللی را با معاونت امور بین الملل اتاق تعاون ایران از سال ۱۴۰۳ در پیش رو دارد که از مدیران تعاونی ها درخواست اهتمام و همکاری را داریم. در بخش تعاون هم کالاهای تولیدی با کیفیت برای صادرات را داریم که بعضاً تعاونی های دارای کارت بازرگانی خودشان صادر میکنند و برخی محصولات تعاونی ها توسط صادرکنندگان بخش خصوصی بازاریابی و صادر میشود.

معاون اقتصادی و بین‌الملل اتاق تعاون استان تهران، گفت: از شورای تعاون استان تهران و استاندار محترم تقاضای تشکیل جلسه این شورا با دستور خاص تقویت و تصویب برنامه های صادراتی بخش تعاون پایتخت را نموده است و از اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و سایر دستگاه های اجرایی استان جهت پیشبرد این هدف به نمایندگی اتاق تعاون و بخش اقتصاد تعاونی تقاضای کمک و تعامل داشته و اعلام کرد ما با امضای تفاهم نامه همکاری مشترک بین سه اتاق های تعاون ، اصناف و بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی تهران با قدرت بیشتر از گذشته بر خواهیم داشت.

در ادامه نیز محمد حسین رستمی مدیر تعاون، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران ، گفت: 25 درصد اقتصاد کشور به بخش تعاون سپرده شده است و برای اینکه بتوانیم به این 25 درصد برسیم، باید جلسات این چنینی افزایش یابد و در جهت ارتقاء حوزه تعاون تلاش کنیم و قطعا ارتقاء ای حوزه منجر به رشد بهتر این حوزه خواهد شد.

وی گفت: حضور در عرصه‌های بین‌المللی قطعا باعث ارتقاء این بخش خواهد شد و صادرات موجب رفع این موانع خواهد شد و اهمین این بخش برای همه ما اهمیت فراوانی خواهد داشت.

وی در ادامه افزود: از ۲۰۰ تعاونی بازدید به عمل آمده است که تا به الان، 106 تعاونی با ظرفیت شناسایی بالای صادراتی شناسایی شده‌اند و هدف ما این است، این رقم به بالای 200 تعاونی تا پایان سال 1402 برسد.

وی گفت: بر همین اساس در جلسه ای مشترک، مشکلات سال 1402 و برنامه های سال 1403 حوزه صادرات اتاق تعاون را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

در ادامه نیز علیرضا بنایی‌فر، معاون بین‌الملل اتاق تعاون ایران با اشاره به اینکه هدف بر این است تا این نشست‌ها به‌صورت تعاملی محور صورت بگیرد، گفت: اگر موانع صادرات غیرنفتی ما حل نشود، ظرف صادرات ما به همین اندازه باقی خواهد ماند و بزگتر نخواهد شد و با نگاهی سطحی به کشورهایی که منابع جهانی را در اختیار دارند، به این نتیجه می‌رسیم که کالاهای غیرنفتی خود را با چه محورهایی به آن‌ها صادر کرده‌ایم.

وی افزود: بر این اساس، صادرات ما به چین در سه سال گذشته 7 میلیارد دلار بوده که به یازده میلیارد دلار رسیده و هم‌اکنون نیز به 9 میلیارد دلار، کاهش پیدا کرده است و صادرات ما به کشورهای دیگر نیز با 1.206 میلیارد دلار به کشور امارات و 10 میلیارد دلار به کشور عراق بوده است.

وی در خصوص تفاوت آمار‌های صادراتی نیز گفت: عمده این تفاوت‌ها در اختلاف منابع ما بوده است و بخش عمده‌ای از صادرات کشور ما به همسایگان ما اختصاص یافته است و این نکته بیانگر این است که باید تمرکزمان را بر روی صادرات به کشورهای همسایه بیشتر کنیم.

بنایی‌فر با اشاره به اینکه آهن و فولاد بیشترین کالاهای صادراتی ما به کشورهای همسایه بوده است، اظهار داشت: این دو کالا سهم 6.5 میلیارد دلاری بازار را تصاحب کرده‌اند که 29 درصد کل صادرات غیرنفتی ما را شامل می‌شوند و در بخش تعاونی‌ها نیز آمار مشخصی در خصوص میزان صادرات این بخش وجود ندارد.

در ادامه نیز جناب آقای ایری معاون صنایع کوچک شهرک های صنعتی استان تهران گفت: در شهرک‌های صنعتی حدود 60 واحد تولیدی بهره‌بردار وجود دارد که زیر نظر تعاونی فعالیت خود را انجام می‌دهند و ما نیز وظیفه خود می‌دانیم هرآنچه که در تربیت و توانمند کردن تعاونی‌ها لازم باشد انجام دهیم و در کنار کلیه ذی‌نفعانی که در حوزه تعاون‌گران هستند، خواهیم بود.

وی در خصوص الزامات توسعه صادرات نیز، افزود: در سال 1402 بیش از 20 همایش تبیین الزامات و اولیت‌های صادراتی را جهت کشورهای هدف صادرات برگزار کردیم و هم‌اکنون نیز هرگونه مطالعات پژوهشی و برگزاری تورهای صنعتی برای تعاون‌گران در خارج و داخل استان نیز در کنار شما خواهیم بود.

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + پنج =

اسکرول به بالا